Rekabet Kurulu, 2023 yılında Koç Holding ve Stellantis arasında imzalanan 400 milyon euroluk satın alma anlaşmasını, verilen taahhütlerin yeterli görülmemesi gerekçesiyle onaylamadı. Ortaklıkla ilgili belirsizlik, hem otomotiv sektörünü hem de yatırımcıları yakından ilgilendiriyor.
Büyük Umutlarla Başlayan Ortaklık Krize Mi Girdi?
Türkiye’nin en büyük şirketler topluluğu olan Koç Holding, 2023 yılı Temmuz ayında Stellantis Otomotiv Pazarlama AŞ'yi devralmak için büyük bir anlaşmaya imza atmıştı. Bu anlaşma, Peugeot, Citroën, Opel ve DS Automobiles markalarının Türkiye'deki faaliyetlerinin Tofaş çatısı altına alınmasını kapsıyordu.
Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Koç, geçtiğimiz aylarda yaptığı açıklamada, bu stratejik iş birliğini "Türkiye’nin geleceğine olan büyük bir güvenin göstergesi" olarak tanımlamış ve Rekabet Kurulu onayıyla sürecin 2024 yılında tamamlanmasını umut ettiklerini belirtmişti. Ancak süreç beklendiği gibi ilerlemedi.
Rekabet Kurulu’ndan Olumsuz Karar: Taahhütler Yetersiz Görüldü
Rekabet Kurulu, Stellantis N.V.'ye ait Stellantis Otomotiv Pazarlama AŞ'nin, Koç Holding ve Stellantis’in ortak kontrolünde bulunan TOFAŞ Türk Otomobil AŞ tarafından devralınmasını değerlendirmek üzere bir süredir incelemeler yürütüyordu. Ancak, nihai toplantıda taahhütlerin yeterli bulunmadığı açıklandı.
Kurul, ilgili satın alma işlemine onay vermemekle kalmadı, sürecin rekabet açısından daha detaylı incelenmesine karar verdi. Bu gelişme, Türkiye otomotiv sektörünün geleceği ve Koç Holding'in büyüme stratejileri üzerinde ciddi etkiler yaratabilecek bir adım olarak yorumlanıyor.
TOFAŞ’tan Sürece İlişkin Açıklama: “Görüşmeler Devam Ediyor”
Rekabet Kurulu’nun olumsuz kararının ardından TOFAŞ, Kamuyu Aydınlatma Platformu’na (KAP) yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verdi:
"29 Temmuz 2023 tarihli özel durum açıklamamızda, Stellantis Otomotiv Pazarlama AŞ’nin Türkiye’deki mevcut faaliyetlerinin devralınması için Pay Devir Sözleşmesi imzalandığını bildirmiştik. Ancak 05 Aralık 2023 tarihli açıklamamızda, işlemin Rekabet Kurulu tarafından nihai incelemeye alındığı duyurulmuştu. 24 Mayıs 2024’te ise nihai inceleme süresinin uzatıldığı ve incelemenin halen devam ettiği kamuoyuna bildirildi. Sürece dair önemli gelişmeler yatırımcılarla paylaşılmaya devam edecektir."
Bu açıklamayla birlikte, TOFAŞ, Rekabet Kurulu’nun olumsuz kararına rağmen sürecin henüz bitmediği ve ek müzakerelerle anlaşmaya varılabileceği mesajını verdi.
Neden Onay Çıkmadı? Rekabet Kurulu’nun Çekinceleri
Rekabet Kurulu’nun taahhütleri yetersiz bulmasının arkasında, Stellantis'in Türkiye pazarında edineceği geniş hakimiyetle ilgili rekabet endişeleri yatıyor. Peugeot, Citroën, Opel ve DS Automobiles gibi güçlü markaların Tofaş bünyesine katılmasıyla, rekabet ortamının zayıflayabileceği ve piyasa çeşitliliğinin azalabileceği değerlendirilmiş olabilir.
Ayrıca, satın alma sonrası Koç Holding’in otomotiv sektöründeki etkisinin daha da artacağı ve piyasanın belirli grupların kontrolüne geçme riskinin oluşacağı da Rekabet Kurulu’nun değerlendirmeleri arasında yer almış olabilir.
Koç-Stellantis Ortaklığının Türkiye Otomotiv Sektörüne Etkisi
Koç Holding ve Stellantis arasındaki bu iş birliği, Türkiye’deki otomotiv sektörünü önemli ölçüde etkileyecek bir hamle olarak değerlendirilmişti. Eğer anlaşma başarılı bir şekilde sonuçlanırsa, Tofaş, Stellantis’in Türkiye'deki tüm markalarının distribütörü olarak sektörde daha güçlü bir konuma sahip olacaktı. Ancak, Rekabet Kurulu'nun kararı bu planları şimdilik zora sokmuş durumda.
Öte yandan, bu ortaklık Koç Holding’in stratejik büyüme planlarının bir parçası olarak görülüyor ve yaşanan belirsizliklerin, yatırımcıların güvenini sarsma riski bulunuyor.
Bir Sonraki Adım Ne Olacak?
Sürecin yeniden değerlendirilmesi ve Koç Holding ile Stellantis'in yeni taahhütlerle Rekabet Kurulu’nu ikna etmeye çalışması bekleniyor. 2024'ün ilk çeyreğinde nihai kararın verilmesi ve sürecin şekillenmesi bekleniyor.
Ancak, olumsuz bir sonuç durumunda, Koç Holding'in planları sekteye uğrayabilir ve Stellantis markalarının Türkiye'deki geleceği yeniden masaya yatırılabilir.
Ortaklık Krizde Ama Süreç Henüz Bitmedi
Koç Holding ve Stellantis arasında 400 milyon euroluk satın alma anlaşmasının reddedilmesi, Türkiye otomotiv sektöründe büyük bir belirsizliğe neden oldu. Rekabet Kurulu'nun kararı, Koç Holding’in büyüme stratejilerini yeniden gözden geçirmesine yol açabilir. Ancak her iki tarafın da görüşmeleri sürdürmeye kararlı olduğu ve sürecin henüz tamamlanmadığı görülüyor.
Gelişmeler ışığında, TOFAŞ ve Stellantis'in iş birliği süreci önümüzdeki günlerde yeniden şekillenebilir.